New York, New York

En av mina största drömmar är att åka till New York och se en musikal på Broadway.
En riktig musikal/teater-nörd, alltså. Jag har massor av favoriter och tänker nu dela med mig en del av dem!

1. Starship

Team Starkid har givit oss "A Very Potter Musical", samt "A Very Potter Sequel", med den väl berömda Darren Criss i rollen som Harry Freaking Potter. Sedan dess har Darren fått en roll i serien Glee och även tagit över Daniel Radcliffs roll på Broadway i musikalen "How to succeed in business without really trying". Medan hans karriär steg högre och högre hade han lyckats få tid till att skriva musiken till Team Starkids nya musikal "Starship"!
"Starship" handlar om en insekt vid namn Bug, vars dröm är att bli en starship ranger hos G.L.E.E. (Galactic League of Extraterrestrial Exploration), och han önskar att han kunde bli en människa. En dag landar ett rymdskepp på hans planet och hans liv förändras helt. Starkt rekommenderad, hysteriskt rolig och låtarna är SÅ bra! I huvudrollen ser vi den humoristiska Joey Richter som AVPS fans känner igen som Ron Weasley.
Första delen av första akten:


2. Hair

Kommer alltid att vara en av mina all-time favoriter. Alla har nog hört talats om den, så jag behöver inte förklara att den handlar om hippies. En kille från landet som vill se storstaden innan han åker ut i krig, men träffar ett gäng hippies och blir vän med dem. Tro det eller ej, men jag har älskat den här musikalen sedan jag var liten. Inte riktigt den typ av film småbarn brukar titta på, men det förklarar en hel del, antar jag.
3. West Side Story

Hur kan man inte tycka om West Side Story? Jag står inte ut med Shakespeare och hans Romeo & Julia, men WSS som är en modernare skildring av den berättelsen, har jag av någon anledning alltid tyckt om. En gammal goding som alla borde se.

4. Sweeney Todd
Jag får inte glömma världens bästa musikal om barberaren som bestämmer sig för att skära halsen av sina kunder, göra köttfärspaj av dem och sälja dem till allmänheten. Tim Burton har gjort en filmversion om den kända teaterpjäsen och gjort om den så att den blev mörkare och djupare. Jag gillar den versionen mer än Broadway versionen. Medan original teaterversionen är lite mer komisk, är filmversionen väldigt, väldigt deprimerande. Johnny Depp och Helena Bonham Carter sjunger vackra duetter medan folk dör och den är bara så, så bra. Dock varnar jag känsliga tittare.
5. Avenue Q

Avenue Q är bland de mest populära pjäserna på Broadway. Skådespelarna använder dockor så det blir ungefär som en vuxen version av Muppet Show. Låtarna fastnar i huvudet och har sjukt roliga texter. De sjunger om saker som homosexualitet, rasism, internet, sex, skadeglädje, pengar, jobb och kärlek. Den handlar helt enkelt om livet, om att vara ung och att finna lyckan. Tyvärr kunde jag inte hitta en bra video, så det får bli ljud.
6. Rocky Horror Picture Show

En parodi av gamla science fiction och skräckfilmer, man kan lugnt säga att Rocky Horror har ingen handling överhuvudtaget. Den börjar bra, spännande, och övergår sedan till total kaos och när man har sett klart den funderar man över vad det var som egentligen hände. Försök inte att hitta ett budskap och släpp taget om verkligheten, annars kommer du inte att kunna njuta av den. Låtarna är helt underbara, och lite fun fact: i USA är Rocky Horror enormt stort. Man ser den på bio, medan frivilliga spelar upp scenerna samtidigt. Publiken måste obligatoriskt ta med sig vissa föremål, t.ex rostad bröd, som man sedan ska kasta på duken när en av karaktärerna i filmen ropar: "A toast!" Måste erkänna att jag vill så gärna vara med minst en gång.


Det var alltså sex musikaler som jag verkligen älskar, naturligtvis finns det mååånga fler.
Min senaste favorit är "När det regnar pärlor", musikalen som bl.a jag är med i och som har premiär den 17 mars! Får se om jag klarar att hålla alla replikerna i huvudet tills dess.



Kommentarer
Postat av: Felicia

Yes! Nu fungerade det! Hih.

2012-02-06 @ 23:28:21
URL: http://felicialundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0